Over het vraagstuk en: wat levert het op?

Het onderwijs staat middenin de maatschappij. Scholen hebben een belangrijke taak: het onderwijzen en opvoeden van jongeren. Ze moeten zich daar ook voortdurend voor verantwoorden, maar willen ook graag dialoog voeren over hun maatschappelijke opdracht. In de codes voor goed bestuur zijn ‘horizontale verantwoording’ en ‘dialoog’ sleutelbegrippen. Dat is niet voor niets.

Hoe voer je een goede dialoog met je omgeving: leerlingen, ouders, medewerkers, buurtbewoners, overheid, bedrijven? Hoe zorg je voor reële wederzijdse verwachtingen? Dat zijn belangrijke vragen, waar veel scholen en besturen niet altijd meteen een goed antwoord op hebben. Tegelijkertijd is er het besef dat een goede horizontale verantwoording en dialoog veel kunnen opleveren. Heb je dat proces als school of bestuur eenmaal goed voor elkaar, dan betaalt zich dat al snel uit. Denk aan:

  • reëlere wederzijdse verwachtingen
  • grotere transparantie
  • snellere signalering van problemen
  • groter draagvlak
  • beter imago
  • kleinere afstand tussen onderwijs en samenleving
  • betere kwaliteit van het onderwijs

Logisch dat veel scholen en besturen hier graag mee aan de slag willen – en niet alleen maar omdat het moet.

Codes goed bestuur