Route naar een duurzame oplossing

Hoe richt je een duurzaam proces in voor horizontale verantwoording en dialoog? Hoe zorg je voor zichtbare resultaten, die ook blijvend een plaats krijgen in het beleid van de organisatie? Essentieel is een planmatige aanpak.

Het inrichten van een goed proces van horizontale verantwoording en dialoog blijft maar al te vaak steken in goede bedoelingen. In de dagelijks hectiek van het onderwijs zijn er zoveel andere urgente zaken die om tijd en aandacht vragen. Betekent dit dat verantwoording en dialoog een mooi ideaal is, maar in de praktijk moeilijk uitvoerbaar?

Zeker niet. Met een praktische, planmatige aanpak is het mogelijk om in korte tijd grote stappen te zetten. Zo’n plan beantwoordt vragen als:

  • wie zijn onze belanghebbenden?
  • wat is hun relatie tot onze organisatie?
  • wat willen wij naar hen verantwoorden?
  • waarover gaan wij met hen in dialoog?
  • welke middelen zetten we in, waarom en hoe?
  • welke investering vraagt het?
  • wat levert het op?

Een goed plan is het begin, maar daar moet het natuurlijk niet bij blijven. Bij de uitvoering ervan zal blijken dat veronderstelde aannames niet altijd kloppen. En dat er onverwachte kansen en ideeën ontstaan. Ook moeten opbrengsten uit de dialogen een plek krijgen in het beleid van de organisatie. Een ‘cyclisch verbeterproces’, waarbij voortdurend wordt gewerkt aan verbeteringen van het oorspronkelijke plan, biedt de beste garantie voor een duurzaam proces voor verantwoording en dialoog.